De vraag naar functioneel beheerders op het gebied van Identity & Access Management (IAM) is vele malen groter dan het aanbod. Waar grote organisaties vaak wel de middelen hebben om deze mensen te werven en op te leiden, is dat voor minder grote organisaties vaak een heel ander verhaal. Iemand met IAM-expertise vinden is vaak al lastig, laat staan als het gaat om iemand met specifieke kennis en ervaring van een specifieke tool. Daarom werkt IAM in control achter de schermen hard aan een nieuwe dienst: Functioneel Beheer as a Service voor IAM oplossing SmartAIM.
Bij deze nieuwe dienst worden organisaties remote vakkundig ondersteund bij het functioneel beheer van SmartAIM, zodat de organisaties de regie houden over hun identiteits- en autorisatiemanagement. “Identity & Access Management houdt namelijk niet op na de implementatie van een slimme oplossing”, vertelt IAM-consultant Martijn Moerbeek. “Eigenlijk begint de vervuiling al zodra het systeem geïnstalleerd is. Als je geen functioneel beheer uitvoert, ontstaat er een instabiele omgeving en loopt het binnen een paar weken zo in de soep dat je net zo goed geen pakket had kunnen aanschaffen.”
Goede soft skills essentieel
Als functioneel beheerder Identity & Access Management zorgt hij ervoor dat elke medewerker automatisch, tijdig en correct toegang krijgt tot de gekoppelde informatiesystemen. Martijn omschrijft zijn rol als schakelpunt tussen bron- en doelsystemen, beleid, bedrijfsprocessen en gebruikers. Hij heeft regelmatig en intensief contact met de functioneel beheerders van aangesloten systemen om de uitwisseling van identiteitsgegevens en autorisaties te optimaliseren. Daarnaast werkt hij nauw samen met IT’ers die verantwoordelijk zijn voor applicatiebeheer en technisch beheer. Tot slot moet hij zich goed kunnen verplaatsen in de problemen waar managers en medewerkers van de organisatie die hij ondersteunt tegenaan lopen. “Dat vereist dus niet alleen de juiste technologische skills, maar zeker ook goedontwikkelde soft skills.”
Momenteel loopt er een pilot met de nieuwe functioneel beheerdienst in een middelgrote gemeente in Gelderland. Het is de bedoeling dat het servicemodel de komende weken verder wordt uitgerold. Organisaties kunnen kiezen uit verschillende serviceniveaus, afhankelijk van de behoefte, uiteenlopend van basic tot premium. In het laatste geval worden niet alleen standaard zaken oplost en tweedelijnssupport geleverd, maar bijvoorbeeld ook trainingen aangeboden, rapportages opgesteld, ondersteuning bij het aansluiten van nieuwe applicaties, de doorontwikkeling van IAM binnen de organisatie en het afhandelen van semi-technische problemen.
Het is voor externe functioneel beheerders wel zaak om de organisaties waar zij voor werken zo snel mogelijk te leren kennen, net als de mensen waar je veel mee te maken hebt. “Om ze zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen, moeten ze het gevoel krijgen dat je onderdeel bent van de organisaties. Ook hier komen soft skills als empathie, samenwerking en communicatie goed van pas.”
De belangrijkste meerwaarde
De meerwaarde van Functioneel Beheer as-a-service bij Identity & Access Management is evident. We zetten de belangrijkste voordelen nog even op een rij:
Benieuwd naar ons model en wat wij voor u kunnen betekenen? Neem contact met ons op.
Deel dit bericht:
Wij zijn specialisten op het gebied van Identity & Access Management. Onze consultants zetten zich elke dag in om het autorisatiemanagement te verbeteren bij onze klanten.